دستبند الکترونیک و کاهش جمعیت کیفری

با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد

حمید جنتی

با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد.

سازمان زندان‌ها طرحی را عنوان کرده مبنی بر دستبند الکترونیکی برای زندانیان که این طرح بر اساس تجربیاتی که در کشورهای دیگر داشتند بسیار خوب و مناسب است. با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد. زیرا با استفاده از یک قطعه الکترونیکی تحت عنوان دستبند که به محکوم‌علیه وصل شده و با سیستم موقعیت‌یابی(gps) کنترل می‌شود و بدین‌ترتیب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت. این طرح توسط سازمان زندان‌ها به منظور کاهش جمعیت کیفری ارائه شده و محکوم‌علیه تحت یک جغرافیای مشخص کنترل می‌شود. همچنین دستبندالکترونیک برای جلوگیری از تکرار جرم خیلی مثبت ارزیابی شده‌است زیرا کسانی که سارقان بالفطره هستند ممکن است در زمان مرخصی از زندان هم دست به کارهای خلاف بزنند. ما بار ها شاهد این‌گونه قانون شکنی‌ها بوده‌ایم برای مثال در پرونده‌ای فردی که برای مرخصی خارج از زندان به سر می‌برد درآن دوران 30 عدد منزل را مورد سرقت قرار داده بود. به هر حال به نظر بنده این ایده خیلی فکر عالی و موثری است حتی اگر هزینه‌ای برای آن باید پرداخته شود. هرچند هزینه تهیه دستبند الکترونیک بسیار بالا ست که البته این هزینه را خود زندانی باید تقبل کند چون زندانی به آغوش خانواده برمی‌گردد و می‌تواند مشغول به کار شود و در کنار خانواده باشد در نتیجه بهتر است فرد زندانی برای آزاد بودن هزینه دستبند الکترونیک را پرداخت کند. واقعیت این است این عمل باعث کاهش جمعیت کیفری خواهد شد این اتفاق خیلی خوبی است. در واقع وقتی با این دستبند می‌توان متوجه شد زندانی در کجای کشور قرار دارد و زندانی را رصد کرد و دیگر به پر کردن زندانها احتیاجی نیست و ضمن اینکه باید زندانی هر از چندگاهی به زندان خود را معرفی کند. نکته قابل توجه برای این دستبند این است که زندانی در جایی که قرار است به کار مشغول شودکارفرما متوجه می‌شود که این فرد زندانی است و مراقب امور خواهد بود تا برای نمونه فردی که کلاهبردرای کرده و به واسطه کلاهبرداری به زندان فرستاده شده دیگر نتواند به کارهای گذشته بپردازد و در آخر باید گفت این تصمیم خیلی خوب و به‌جاست و امیدواریم هرچه زودتر شاهد عملی‌شدن آن باشیم.