واکنش پوربابایی به اظهارات محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده دیپلمات بازداشتی

واکنش پوربابایی به اظهارات محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده دیپلمات بازداشتی

 

هوشنگ پوربابایی با اشاره به درخواست اعلام وکالت در پرونده دیپلمات بازداشت شده، گفت: طبق قانون دادسراها مکلف هستند حقوق دفاعی متهمان را مراعات کنند و اجازه دهند که وکلا و کارشناسان در این بخش حضور داشته باشند. 

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر این که « تشخیص این موضوع که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی می‌تواند با موکل خود در تماس باشد، در اختیار قاضی‌ است ... » را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق اصل 35 قانون اساسی همه طرفین دعوا حق تعیین وکیل دارند. 

وی مدعی شد: علی‌رغم دستور معاون دادستان درباره وکالت بنده در پرونده دیپلمات بازداشتی و بنابر اظهارات برادر آقای اسدی در ملاقات با وی تا تاریخ اول خردادماه، وی اعلام کرده که هنوز وکالت نامه به دستش نرسیده است. 

پوربابایی با بیان این که در مورد صحبت‌های دادستان کل کشور باید به دو بخش اشاره کنم، گفت: ظاهرا اشتباهی به سمع آقای اژه‌ای رسانده‌اند که حق مداخله وکیل در پرونده بر عهده قاضی یا بازپرس پرونده است؛ زیرا این موضوع با این مطلب که کسی حق انتخاب وکیل را دارد یا خیر؟ متفاوت است. 

این وکیل دادگستری با طرح این سوال که چرا مقامات دادسرا تا هفته گذشته اجازه نداده‌اند وکالت‌نامه بنده به امضای دیپلمات بازداشت شده برسد؟ مدعی شد: این امر باعث شده که حق تعیین وکیل برای دیپلمات بازداشت شده نقض شود که این موضوع جای نقد دارد. همچنین وکیل باید در حضور موکلش، وکالت‌نامه‌اش به امضا برسد که در این پرونده چنین اتفاقی نیفتاده است. 

این حقوقدان با اشاره به این‌که دخالت وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده موضوع دیگری است، خاطرنشان کرد: دادستان کل کشور باید به مقرره قانونی بند 3 ماده واحده قانون موصوف به احترام آزادی‌های مشروع که به صراحت آورده و گفته که دادسراها مکلفند حقوق دفاعی متهمان را مراعات کنند و اجازه دهند که وکلا و کارشناسان در این بخش حضور داشته باشند، توجه می‌کردند. 

پوربابایی با یادآوری این که قانونگذار گفته که وکیل در بخش تحقیقات مقدماتی پرونده حق مداخله ندارد، اما این موضوع را نگفته که وکیل حق حضور نداشته باشد. اظهار کرد: طبق نظر قانونگذار وکیل در پایان تحقیقات مقدماتی وظایفی در اختیار دارد و می‌تواند برای کشف حقیقت یا دفاع از متهم یا تجهیز مقررات قانونی و اعلام تذکر به مقام قضایی، مطالب خود را در پایان تحقیقات اعلام کند. 

این وکیل دادگستری تصریح کرد: چطور می توان حق استفاده از وکیل را از متهمی اخذ کرد و حتی وکالت‌نامه را به رویت او نرساند. کدام مقررات قانونی این موضوع را تجویز کرده است؟ 

این حقوقدان یادآور شد: دو روز گذشته نیز نامه‌ای را در زمینه وکالت خود در پرونده دیپلمات بازداشت شده به دادستان تهران و معاون وی ارائه داده‌ام و این موضوع را خواستار شده‌ام که چرا از وکالت بنده در این پرونده خودداری شده است؟ 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه ای در نشست خبری اخیر خود در مورد پرونده باقر اسدی - دیپلمات بازداشت شده - گفته بود که «تشخیص این موضوع که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی می‌تواند با موکل خود در تماس باشد، در اختیار قاضی‌ است؛ البته اصل بر این است که متهمان از وکیل استفاده کنند و وکیل در امر دادرسی حضور داشته باشد، مگر موارد خاصی که استثناء باشد و این استثناء به تشخیص بازپرس و قاضی بستگی دارد».