ضوابط ارایه تسهیلات مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا شماره251483/ت44025ک



وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
وزیران عضو کارگروه مسکن در جلسه مورخ 14/10/1388 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانـون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایـت تصویـب‌نامه شماره 152753/ت43505هـ مورخ2/8/1388 « ضوابط ارایه تسهیلات مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا» را به شرح زیر تصویب نمودند:

ضوابط ارایه تسهیلات مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ماده1ـ افراد زیر مشمول این تصویب‌نامه می‌باشند:
الف ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر.
ب ـ آزادگان.
ج ـ خانواده شهدا (همسر، فرزندان و والدین).
تبصره ـ تسهیلات مندرج در این تصویب‌نامه به خانواده جانبازان و آزادگان متوفی در صورت عدم بهره‌مندی و به جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) (صرفاً برای تأمین مسکن در قالب مسکن مهر) قابل ارایه می‌باشد. همچنین تسهیلات بانکی موضوع این تصویب‌نامه به خانواده شهدا به صورت جداگانه (همسر، فرزندان و والدین) ارایه می‌شود.
ماده2ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران (که در این تصویب‌نامه به اختصار بنیاد نامیده می‌شود) نسبت به تأمین مسکن یا تحویل زمین براساس قیمت منطقه‌ای در حد الگوی مصوب مسکن و یا واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک به مشمولین موضوع این تصویب‌نامه اقدام نماید. اشخاص مشمول از پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی معاف می‌باشند، هزینه‌های مربوط از محل اعتبارات پیش‌بینی‌شده در بودجه‌های سنواتی و کمک‌های بنیاد و وزارت مسکن و شهرسازی تأمین می‌شود.
تبصره1ـ در صورت واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک بهای قدرالسهم عرصه این واحدها براساس قیمت منطقه‌ای سال واگذاری و بهای اعیانی به قیمت تمام‌شده محاسبه و وصول می‌شود.
تبصره2ـ مشمولین این تصویب‌نامه از پرداخت هزینه‌های انشعابات آب، برق و گاز و عوارض شهرداری و هزینه‌های صدور پروانه ساخت تا یکصد مترمربع بنای مفید و در مجتمع‌های مسکونی تا سقف یادشده در سهم هر فرد معاف می‌باشند، در صورتی که متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرایط بیش از یکصد مترمربع باشد، صرفاً مازاد بر یکصد مترمربع مشمول پرداخت هزینه‌ها و عوارض یادشده می‌باشد.
ماده3ـ وزارت مـسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است به جای زمین یا واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک به ازای هر فرد واجد شرایط معرفی شده از سوی بنیاد مبلغ هفتاد میلیون (70.000.000) ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط، به حساب بنیاد واریز و به هزینه منظور نماید و نسبت به تکمیل فرم اطلاعاتی افراد معرفی شده مبنی بر استفاده از امکانات زمین یا مسکن اقدام نماید.
ماده4ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است اعتبار ردیف (40907015) تحت عنوان « آماده سازی اراضی برای اقشار ویژه» را به صورت صددرصد (100%) تخصیص و پرداخت نماید. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن موظف است مبلغ چهل میلیارد (40.000.000.000) ریال از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در اعتبارات مصوب تأمین و به عنوان سایر منابع به حساب طرح فوق در سالهای 1388 و 1389 واریز نماید.
تبصره ـ در مواردی که آماده‌سازی زمینهای مورد واگذاری به هر دلیل توسط وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) میسر نباشد، حداکثر تا سقف مبلغ سرانه هزینه‌های آماده‌سازی برای هر نفر که حداکثر ده میلیون (10.000.000) ریال تعیین می‌شود از محل منابع مذکور در این ماده به صورت نقدی توسط بنیاد قابل پرداخت می‌باشد.
ماده5 ـ بانک‌های عامل موظفند با معرفی بنیاد به هشتاد هزار نفر از جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهداء (همسر، فرزندان و والدین) که قبلاً از مزایا و یا تسهیلات یارانه‌ای استفاده نکرده‌اند با تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) تسهیلات احداث مسکن پرداخت نمایند.
تبصره1ـ افراد مشمول می‌توانند مشروط به قرمزشدن فرم (ج) آنها مشترکاً از تسهیلات متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده نمایند.
تبصره2ـ در صورتی که مشمولان این ماده بخواهند از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن و یا انبوه‌سازان طرف قرارداد وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی از ضوابط مندرج در این آیین‌نامه استفاده نمایند.
ماده6 ـ میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به مشمولین این تصویب‌نامه در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، دویست و پنجاه میلیون (250.000.000) ریال، در مراکز استانها دویست میلیون (200.000.000) ریال، سایر شهرها یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) ریال و برای روستاها یکصد و بیست میلیون (120.000.000) ریال و برای ساخت مسکن در سراسر کشور معادل سقف تسهیلات مسکن مهر با مدت بیست ساله (مشارکت مدنی و فروش اقساطی) و با نرخ چهاردرصد (4%) بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود.
تبصره1ـ میزان تسهیلات پرداختی برای خرید و ساخت مسکن در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز استان مربوط تعیین می‌شود.
تبصره2ـ در مواردی که واگذاری زمین و یا واحدهای مسکونی از طریق سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها انجام شود، اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری ملاک ارایه تسهیلات توسط بانک می‌باشد.
تبصره3ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدای عضو تعاونیهای نیروهای مسلح و همچنین ساکنین روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارایه سند ملکی رسمی با ثبتی تسهیلات مقرر را دریافت نمایند.
تبصره4ـ دریافت تسهیلات بانکی در طول برنامه چهارم توسعه مشروط به تأیید فاقد مسکن بودن توسط بنیاد، مانع واگذاری زمین، واحد مسکونی و یا وجه زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی نمی‌شود.
ماده7ـ بانکهای عامل پرداخت کننده تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شوند.
ماده8 ـ بانکهای عامل مجازند برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد، تسهیلات مقرر در این تصویب‌نامه را پرداخت نمایند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط که توسط بنیاد معرفی می‌شوند فروش اقساطی نمایند.
ماده9ـ در صورتی که مشمولین این تصویب‌نامه یکبار از مزایای تسهیلات یارانه‌ای بخش مسکن استفاده نموده باشنـد و طی دوره وصول اقساط اثبات شود مجدداً نسبـت به دریافت تسهیلات یارانه‌ای اقدام نموده‌اند با اعلام وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن)، بانک عامل مکلف است نسبت به اخذ مبالغ مربوط به یارانه اضافی پرداخت شده به حساب افراد یادشده اقدام نماید، وجوه دریافت شده به حساب جاری بانک مسکن نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (حساب جاری 20920) واریز می‌شود.
ماده10ـ پرداخت تسهیلات به افراد مشمول این تصویب‌نامه که در سالهای قبل از تسهیلات تا سقف چهل میلیون (40.000.000) ریال استفاده نموده‌اند مشروط به فک رهن و تسویه وام قبلی تا پایان برنامه چهارم توسعه، با معرفی بنیاد مجاز می‌باشد.
ماده11ـ خانواده شهدا (والدین، همسران و فرزندان)، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگانی که تا پایان برنامه سوم توسعه از تسهیلات بانکی موضوع تبصره‌های قوانین بودجه سالانه استفاده نموده‌اند و حداکثر طی مدت کمتر از سه سال نسبت به تسویه و فک رهن اقدام نموده‌اند می‌توانند از یک فقره وام یارانه‌ای مسکن مشروط به بازپرداخت یارانه‌ای دریافتی با معرفی بنیاد و تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) بهره‌مند شوند.
ماده12ـ جانبازان هفتاد درصد (70%) که با توجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‌باشند به تشخیص و معرفی بنیاد می‌توانند برای تبدیل به احسن نمودن منزل خود پس از تسویه وام قبلی از یک فقره تسهیلات بانکی این تصویب‌نامه بهره‌مند شوند.
ماده13ـ همسر و فرزندان شهدایی که تا پایان سال 1385 به صورت جمعی به بانک معرفی و یک فقره وام بانکی دریافت کرده‌اند پس از انتقال به یکی از وراث با توافق سایر اعضای خانواده شهید می‌توانند به صورت مجزا از تسهیلات بانکی مندرج در این تصویب‌نامه بهره‌مند شوند. ضمناً واگذاری زمین یا مسکن به همسر و فرزندان شهید مانع واگذاری این تسهیلات به والدین یا بالعکس نمی‌شود.
ماده14ـ یارانه تسهیلات این تصویب‌نامه از محل ردیف یارانه مربوط قابل پرداخت می‌باشد، بانکهای عامل موظفنـد به منظور برقـراری یارانه حسب مورد اطلاعـات لازم را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) ارسال نمایند.
ماده15ـ بانکهای عامل موظفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را بلافاصله برای قطع یارانه به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند در غیراینصورت بانکهای عامل ضمن پرداخت یارانه‌های اضافی نسبت به پرداخت سود کوتاه مدت مبالغ یارانه اضافه پرداختی در طول مدت قرارداد تا باز پرداخت یارانه‌ها توسط بانک عامل تأمین و به حساب جاری قید شده در ماده (9) واریز و مراتب را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.
ماده16ـ زمان استفاده از تسهیلات این تصویب‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانکهای عامل از ابتدای سال 1388 لغایت پایان سال 1389 می‌باشد.
ماده17ـ بنیاد موظف است به‌منظور کمک به تأمین مسکن مشمولین این تصویب‌نامه علاوه بر منابع و امکانات پیش‌بینی شده در این تصویب‌نامه نسبت به واگذاری زمینهای ملکی خود و تأمین و پرداخت تسهیلات مالی از محل منابع داخلی به روش قرض‌الحسنه یا بلاعوض اقدام نماید.
ماده18ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است به منظور تعیین تعداد و ساماندهی وضعیت خانواده شهداء، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و آزادگان و واگذاریهای انجام شده اعم از وام، زمین و مسکن با هماهنگی بنیاد و سازمان ملی زمین و مسکن ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تشکیل بانک اطلاعات اقدام نماید.
ماده19ـ تصمیمات مشترک وزیر مسکن و شهرسازی و معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس کل بانک مرکزی که منجر به تسهیل تأمین مسکن و اخذ تسهیلات ساخت مسکن مشمولین این تصویب‌نامه شوند و رفع هرگونه حل مشکل جامعه هدف در ارتباط با تأمین زمین و ساخت مسکن که قبلاً از تسهیلات و امتیازات استفاده نموده‌اند و در حال حـاضر شرایـط خاص و ویژه‌ای دارنـد معتبر و لازم‌الاجرا می‌باشد.
ماده20ـ بندهای (1) و (2) تصویب‌نامه شماره 205902/ت43906 هـ مورخ 20/10/1388 لغو می‌شود.
این تصویـب‌نامه در تاریخ 16/12/1388 به تأیید مقام محترم ریاست محترم جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع :
3
شماره انتشار :
18941
تاریخ تصویب :
1388/10/14
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران
وزارت مسكن و شهرسازی
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
وزارت تعاون
وزارت امور اقتصادی و دارائی
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)