اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح نظام وکالت امکان‌پذیر نیست -معاون اول قوه قضاییه

اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح نظام وکالت امکان‌پذیر نیست -معاون اول قوه قضاییه

 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد که برای اصلاح نظام قضایی باید نظام وکالت، کارشناسی و مجموعه سازمان قضایی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که در سالن اجتماعات کاخ دادگستری برگزار شد، اظهارکرد: برای اینکه در میان تهدیدها، کار بر قضات سهل شود و سختی‌ها بر ما غلبه نکند راه این است که در امر قضا دل را در گرو ذات مقدس الهی قرار دهیم.

وی افزود: مجموعه همکاران ما همواره باید از خود مراقبت کنند و به پیشنهادهای پارتی‌ بازی، نفوذ کردن و غیره باید خیلی راحت «نه» بگویند.

معاون اول قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا زندگی کردن با حضرت علی (ع) سخت‌ است یا خیر؟ گفت: برای کسانی مانند ابوذر و سلمان این کار سخت نیست. من در بین همکاران مجموعه قضایی افرادی را دیده‌ام که خیلی سهل و آسان تصمیم می‌گیرند و راحت "نه" را می‌گویند.

رییسی گفت: مدرک تحصیلی و سوابق و تجربه اهمیت زیادی دارد اما سلوک دست‌اندرکاران و قضات از همه مهمتر است.

وی ادامه داد: کسانی که با قاضی همکارند نیز در سلامت قضات نقش مهمی دارند. همچنین وکلا خیلی در این زمینه نقش دارند زیرا وکیل اگر بداند که حق با موکل او نیست، حق‌وکاله‌ای که می‌گیرد حرام است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه اصلاح نظام قضایی بدون نظام وکالت و کارشناسی امکان‌پذیر نیست، گفت: اصلا مجموعه وکالت باید همگام با مجموعه قضا حرکت کند یعنی وکیل، کارشناس، قضات و همه باید دنبال احقاق حق باشند.

رییسی اظهار کرد: وقتی ما می‌گوییم قاضی باید توجه به اخلاق، خدامحوری و عدالت داشته باشد وکیل، کارشناس و کارمندان مجموعه قضا نیز باید این موارد را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه وکیل ناسالم تهدیدی برای دستگاه قضایی و احقاق حق است، گفت: مردم در بیرون، سازمان قضایی را یکپارچه می‌بینند و نظام وکالت را از سازمان قضایی جدا نمی‌دانند.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال جاری دستگاه قضایی حداقل 600 قاضی جذب خواهد کرد. بعد از این هم طبق برنامه پنج ساله، هر سال 800 قاضی جذب خواهند شد و تا حدی نیاز دستگاه قضایی مرتفع خواهد شد.

رییسی خطاب به شرکت‌کنندگان در مراسم تحلیف، اظهار کرد: ما هیچ کدام نباید از کسب دانش بیشتر خود را بی‌نیاز ببینیم. دست‌اندرکاران امر قضا و هر امر دیگری باید در جهت افزایش علم خود حرکت کنند تا بتوانند در پرونده‌هایی که موضوع آنها جدید و پیچیده است با موفقیت عمل کنند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم 50 کارآموز قضایی برای ادای وظایف خود و آغاز تصدی منصب قضا ادای سوگند کردند