پیشنهاد یک زلزله‌شناس برای ایمنی مدارس

پیشنهاد یک زلزله‌شناس برای ایمنی مدارس

 

دکتر "مهدی زارع" معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در پی حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در پیرانشهر در سایت شخصی خود پیشنهادی برای بالابردن ایمنی مدارس داده است.

 

به گزارش ایسنا در این یادداشت آمده است:

 

این روزها در میانه آذر ماه 91، خبر سانحه آتش‌سوزی در مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر و درگذشت یک دختر دانش‌آموز و سوختگی شدید 27 نفر دیگر از دانش‌آموزان افکار عمومی کشور ما را جریحه‌دار کرده است. با بررسی دلایل حادثه، وجود بخاری نفتی در کلاس و همچنین وجود نرده‌های آهنی در پنجره‌های کلاس و عدم توجه به کوچکترین و اولیه‌ترین نکات ایمنی در مدرسه روستای شین‌آباد به عنوان اولین دلایل به نظر می‌رسد. البته پر واضح است که گزارش فنی و حقوقی باید با نگاه دقیق و کارشناسانه از این فاجعه تهیه شود و قضاوت و داوری دقیق بر اساس مشاهدات و روایات مختلف و عدم اطلاع از تمام زوایای حقیقت ممکن نیست. به ویژه آنکه پای تعیین مقصر به میان آید (که اکنون آمده است). البته قبل از هر اولویتی ، نکته مهم برای همه مردم، توجه به وضع کودکان سوخته در آتش مدرسه شین‌آباد و بیشترین تلاش برای درمان این دختران عزیز میهن است. گرچه که یکی از آنها پر کشید و چند تن دیگر از آنها دچار سوختگی‌های شدید شده‌اند.

 

 

به عنوان پدری که خود دختر دانش‌آموز دبستانی دارد سرنوشت و شرایط این دختران را با نگرانی دنبال کرده‌ام و در منزل خواندن و دیدن اخبار و عکسهای این حادثه و مطالعه گزارشها ، تحلیل ها و مصاحبه‌های مربوط به آن مشغله عمده این شبهای ما در منزل است. در یک بررسی اولیه متوجه شدم که حتی مدارسی که فرزندان من در تهران می روند اشکالاتی بعضا شبیه مدرسه شین آباد پیرانشهر دارند و با پرسش از چند تن از همکاران و دوستان متوجه شدم که رعایت نکته‌های ایمنی در بسیاری از مدرسه‌های تهران نیز با اشکالات مختلف همراه است. نکته که به عنوان پیشنهاد خام و اولیه به نظرم رسید این است که:

 

با توجه به اینکه تقریبا در تمام شهرهای ایران ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی داریم اگر هماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان شهرداریهای سراسر کشور و دست آخر با آتش‌نشانی‌های سراسر کشور صورت گیرد، لازم است که از تمام مدارس یک یازدید اولیه از سوی تکنسین یا کارشناس آتش نشانی در هر محل صورت گیرد و بر اساس این بازدید نکته‌های اولیه ایمنی (الفبای ایمنی) و راهکارهای اولیه و ساده از سوی فرد اعزامی از سوی آتش نشانی به اولیای مدرسه تذکر داده شود و فرصتی - مثلا یک ماهه - داده شود تا در بازدید بعدی رعایت این نکته ها، بررسی شود.

 

برای تکمیل این پیشنهاد می‌توانم اضافه کنم که جهت ایمنی مدارس - ظاهرا در مقابل دزدی - نرده های آهنی به بیشتر پنجره‌های (عمدتا طبقه اول) جوش داده شده و لازم است تا از همه مدارس برچیده شود و تدبیرهای اولیه جایگزین در همین حرکت همگانی در تمام مدارس کشور برای مقابله باسرقت - بدون وجود این نرده‌ها- سنجیده شود.

 

باشد که دیگر شاهد سوخته شدن جانهای گلهای میهنمان نباشیم.