هشدار کارشناسان سازمان ملل در مورد وضعیت مهاجران در دنیا

هشدار کارشناسان سازمان ملل در مورد وضعیت مهاجران در دنیا

 

یک گروه متشکل از کارشناسان مستقل حقوق بشر در سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مهاجران در مورد قوانین برخی کشورهای دنیا که بر اساس آنها مهاجرت نامنظم جرم تلقی می‌شود، ابراز نگرانی کردند و پایان بازداشت مهاجران را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانسیس کرپو، پژوهشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر مهاجران در این باره گفت: عبور از مرزهای یک کشور بدون اسناد لازم و یا اقامت بدون داشتن ویزا جرم نیست و بیشتر یک خلاف اداری محسوب می‌شود.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، شمار مهاجران در دنیا طی ده سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این آمارها نشان می‌دهد که در سال 2000 حدود 150 میلیون و امروزه حدود 214 میلیون مهاجر در دنیا وجود دارند. این اعداد موید این مطلب است که اگر مهاجران در یک سرزمین جمع شوند، پنجمین کشور پرجمعیت دنیا را تشکیل خواهند داد.

در این بیانیه علاوه بر کرپو دیگر کارشناسان از جمله «عبدالحمید الجمری» رییس کمیته حمایت از حقوق کارگران مهاجر و اعضاء خانواده‌های‌شان، فیلیپ کوترالز گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق مهاجران در آمریکا و مایا سهلی فاضل گزارشگر ویژه کمیسیون آفریقایی حقوق بشر در اتحادیه آفریقا در امور مهاجران، پناهندگان و افراد ناپدید شده داخلی نیز در مورد وضعیت مهاجران در دنیا هشدار دادند.

این کارشناس یادآور شدند که حتی اگر مهاجران در نقاط مختلف دنیا وارد جامعه شوند و شغل داشته باشند، میلیون‌ها نفر از آنها تنها به دلیل مهاجر بودن قربانی تبعیض‌نژادی، بیگانه ستیزی و یا انواع دیگر نقض حقوق بشر می‌شوند.

آنها هم‌چنین تاکید کردند که حقوق بشر حقوق همه مردم است و دولت‌ها برای یک اقدام واقعی در حمایت از این مردم باید در ابتدا حقوق آنها را به طور کامل به رسمیت بشناسند.

این کارشناسان ضمن ابراز نگرانی در مورد استفاده زیاد دولت‌ها از بازداشت برای کنترل مهاجران گفتند که کشورها از این ابزار علیه کودکان نیز استفاده می‌کنند. آ‌نها از دولت‌ها خواستند تا قوانینی که مهاجرت غیر قانونی را جرم محسوب می‌کند لغو کنند و از آن افراد در برابر بیگانه ستیزی‌های رسانه‌ها و مردم محافظت کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، در ادامه کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌شان از دولت‌ها خواستند تا کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق کارگران مهاجر و خانواده‌های‌شان و دیگر معاهدات بین‌المللی حقوق بشر را امضاء و مطابق با استانداردهای این قوانین با مهاجران برخورد کنند.