دکترکاتوزیان امنیت شغلی و آزادی دفاع، دو رکن تعهد اجتماعی وکیل هستند

دکترکاتوزیان امنیت شغلی و آزادی دفاع، دو رکن تعهد اجتماعی وکیل هستند

 

استاد برجسته حقوق، تعهد اجتماعی وکیل را مستلزم دو شرط امنیت شغلی و آزادی دفاع به عنوان دو رکن مرتبط با هم دانست 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر امیرناصر کاتوزیان در نوزدهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شده بود، درباره استقلال کانون و مظالمی که در این باره رفته است، گفت: استقلال وکلا لازمه امنیت شغلی وکلاست و نمی‌شود از امین بدون اختیار انتظاری داشت. 

وی تعهد وکیل نسبت به موکل را امانت ملی دانست و افزود: کار وکیل دادگستری در عین حال خدمتی عمومی و دارای چهار وجه در برابر موکل، دادرسی، قاضی و جامعه است که می تواند در قالب قواعدی به عنوان اخلاق وکالت گردآوری و تدوین شود. 

کاتوزیان با توصیه به وکلای دادگستری آن ها را از گفتن آنچه نشدنی و غلو آمیز است بر حذر داشت و گفت: وکیل نه تنها باید تشخیص دقیق خود را درباره پیش بینی روند پرونده بیان کند بلکه باید موکل را از انتخاب هر راه نادرست و خلاف قانون و اخلاق بازدارد. 

این استاد برجسته حقوق با تاکید بر این که نباید وکیل باعث پیچیده و طولانی شدن دادرسی شود وکلا را به کمک به قضات برای احقاق حق فراخواند و گفت: باید به قضات نه به عنوان اشخاص بلکه به عنوان احترام به شان مسند قضا و قضاوت احترام بگذاریم. 

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای مرکز، این استاد حقوق با بیان این که بهتر است که وکلا و قضات با لباس رسمی در دادگاه حضور یابند، اظهار کرد: این لباس همانند لباس احرام است یعنی پاک و منزه از شائبه‌های خارجی است و در این لباس عدالت وجود دارد. 

کاتوزیان با توصیه اکید به وکلا برای داشتن وقار و رفتاری محترمانه با قضات به عنوان مقتضای امانت، تصریح کرد: خود را کوچک نشمارید و در عین حال تفاخر نکنید بلکه بگذارید جامعه خود به خود به شما احترام بگذارد.