هر ایرانی چقدر می‌ارزد؟

هر ایرانی چقدر می‌ارزد؟

 

هفته‌های اخیر، شاهد اوج‌گیری انتقادات از بی‌توجهی به جان انسان‌ها در کشور بوده است. روزنامه ابتکار در مطلبی با نام «مرگ‌های طبیعی! بر اثر مسمومیت و انفجار» این مسأله را مورد توجه قرار داده و افزون بر این، هفته‌نامه امید جوان در مطلب «هر ایرانی چقدر می‌ارزد؟»، متن زیر را منتشر کرده است:

آورده‌اند که میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان یه‌‌ همان اتابک معروف در زمان مظفرالدین شاه با تلاش فراوان توانست مبلغ 24 میلیون تومان با شرایطی خفت‌بار از روس‌ها قرض کند و این پول بین پاره‌ای از درباریان و خودش و شاه تقسیم شد و سهم شاه بابت سفر او به اروپا هزینه شد. حاج سیاح در کتاب «خوف و وحشت» آورده است: روزی در مجلسی حاج میرزا ابوطالب زنجانی از علما و مجتهدیت بانفوذ آن روز تهران به اتابک که در ان جا حضور داشت گفت شما ایرانیان را خیلی ارزان به روس‌ها فروخته‌اید. من حساب کردم هر ایرانی به مبلغ 15 ریال فروخته شده است. اتابک در جواب ایشان گفت: حاج آفا من خیلی گران فروخته‌ام، ایرانیان نفری 2 ریال بیشتر نمی‌ارزند. سرانجام یکی از همین دو ریالی‌ها در مقابل مجلس، اتابک را در سن 50 سالگی به ضرب گلوله از پای درآورد و او را به سزای ارزش‌گذاری غیرمنطقی برای ایرانیان رساند.

نویسنده سپس با تأکید بر اینکه خدای ناکرده قصد ترویج خشونت را ندارد، به سراغ آمارهای مرگ و میرهای عادی شده در آموزش و پرورش و نیز راه‌های کشور رفته و از مقامات اجرایی پرسیده که هر ایرانی چقدر می‌ارزد؟

 

به نقل از سایت تابناک