گزارشگر سازمان ملل ارتباط قاچاق انسان با معاملات تجاری در جهان

گزارشگر سازمان ملل ارتباط قاچاق انسان با معاملات تجاری در جهان

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص قاچاق انسان در جدیدترین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که امروزه به دلیل گسترده شدن معاملات تجاری و روابط کشورها، خطر دست داشتن در قاچاق انسان گریبانگیر همه جهانیان شده است. 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جوی نگوسی ایزیلو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص قاچاق انسان در آخرین گزارش خود در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی گفت: در معاملات تجاری امروز، بدون اینکه طرفین خود مطلع باشند ممکن است کالایی را خرید و فروش کنند که روزی به دست یک قربانی قاچاق انسان در نقطه دیگری از دنیا ساخته شده باشد. 

امروزه گسترده شدن جهان موجب شده تا زنجیره‌های تولید پیچیده شوند و تولید کنندگان مختلف از سراسر دنیا آنها را تولید کنند، از این رو کنترل کردن تولید کننده‌ها به امری غیر ممکن و یک چالش تبدیل شده است. 

در گزارش خانم ایزیلو آمده است که استفاده از قربانیان قاچاق انسان در همه زنجیره‌های تولید و در بخش‌های مختلفی چون کشاورزی، باغبانی، ساخت و ساز، پوشاک و صنایع نساجی، رستوران‌داری، معادن، جنگل‌بانی، بسته بندی، نقل و انتقالات و خدمات منازل به امری معمول بدل شده است، در حالی که شرکت‌های گوناگون تولید البسه متهم به قاچاق انسان در آسیا و شرکت‌های تولید شکلات و قهوه نیز متهم به قاچاق کودکان در مزارع کشاورزی در غرب آفریقا هستند. 

بعنوان مثال مشخص شده است که یک شرکت بین‌المللی تولید تنباکو با قاچاق انسان و کار اجباری در مزارع تنباکو در آسیای مرکزی ارتباط داشته است. ایزیلو دریافته است که اگر چه این شرکت با قاچاقچیان انسان ارتباط مستقیم نداشته، اما به گونه‌ی دیگری با این تجارت پرسود و غیر قانونی در ارتباط بوده است. 

وی گفت که کشورهای دنیا بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر موظفند از همه افراد در برابر نقض حقوق بشر محافظت کنند. اما دولت‌ها با وجود اتخاذ سیاست‌هایی برای حذف این پدیده در عمل اقدام موثری انجام نمی‌دهند. 

بر اساس گزارش پایگاه خبری دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خانم ایزیلو در ادامه بیان کرد:‌ " تجار جهان نیز وظیفه دارند به حقوق بشر احترام بگذارند. آنها نباید بدین دلیل که قاچاق انسان در اغلب کشورها جرم تلقی می‌شود، از قبول آن شانه خالی کنند چون این کار می‌تواند بر معاملات آنها تاثیرات منفی بگذارد." 

وی در پایان از همه تجار خواست تا برای حذف هرگونه احتمال دست داشتن در قاچاق انسان به " اصول و راهنمای تجارت و حقوق بشر" سازمان ملل بپیوندند.