سکوت سرطان‌زا!

سکوت سرطان‌زا!

 

او که خود، با پوست و استخوان ، رنج سرطان را درک کرده بوده ، آخرین جلسه کاری خود با مسوولان را در بیمارستان و در بستر بیماری برگزار کرد و از آنها قول گرفت برای جلوگیری از شیوع سرطان در کشور کاری کنند. اما با درگذشت او ، مسوولان ، مهم ترین کاری که کردند ، قرائت فاتحه برای "تازه درگذشته" بود!

به گزارش ایسنا در بخش‌های دیگری از گزارش عصر ایران آمده است: زمانی که محمد دهقان ، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی مجلس ، فاش کرد که یک سوم سرطان ها در ایران ، مربوط به سموم کشاورزی است ، امیدهایی هر چند کم سو پدید آمد که بالأخره مجلسیان نیز متوجه خطر مرگباری که مردم به طور روزمره با آن مواجه‌اند ، شده‌اند.

در همان زمان ، عصرایران ، موضوع را با انتشار یادداشت،گفت و گو و خبرهای متعددی پیگیری کرد و نهایتاً تعدادی از نمایندگان نیز اعلام کردند که موضوع را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا جلوی این فاجعه بزرگ انسانی گرفته شود.

با این حال ، گویی مجلس نشینان ، وظیفه‌ای جز هشدار دادن و مصاحبه کردن و ارائه وعده ندارند و تصور می‌کنند حالا که گفته‌اند بخش عمده‌ای از سرطان‌ها ، مربوط به سموم کشاورزی غیراستاندارد است ، وظیفه‌شان تمام شده و می‌توانند با وجدانی آسوده به به سیاسی‌کاری‌هایشان مشغول باشند!

اکنون ، دو ماه از زمانی که عضو هیات رئیسه مجلس افشا کرده که یک سوم سرطان‌ها ناشی از سموم کشاورزی است می‌گذرد ، یک ماه نیز از زمانی می‌گذرد که تعدادی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با عصرایران ، وعده دادند که موضوع سموم کشاورزی مرگبار و سرطان‌زا را پیگیری می‌کنند.

با این حال ، هیچ خبری نشده است و مردم ، همچنان سهمیه سم روزانه خود را از میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت می‌کنند. چندی پیش دکتر حسین الله‏ مرادی بنیان‏‏گذار مرکز پژوهش مجتمع امام صادق(ع) که با همکاران این مرکز موفق به دستیابی به فناوری تولید آفت‌کش‌های زیست‌سازگار موسوم به «سموم سبز» در کشور شده‌اند، در گفت و گو با ارگان رسانه‌ای دانشگاه امام صادق(ع) خبر از واردات 23 هزار تن سم شیمیایی در سال داد و گفت: تازه این رقم را باید ضرب در 100 کنید، چون هر میلی ‏لیتر از این سم‌ها، به طور متوسط در 100میلی ‏لیتر آب حل می‏‌شود و بعد مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. این یعنی دو میلیارد و 300 میلیون لیتر سم که به اندازه مخزن یک سد کوچک است و سالیانه به همراه آب و غذا و میوه و نان و سبزیجات وارد زندگی مردم می‏‌شود!

همچنین رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه نیز اوائل دی ماه امسال تصریح کرد: مصرف بیش از حد سموم کشاورزی نیز موجب سرطان‌زا شدن برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود.

نکته دهشتناکی که عضو هیأت رئیسه مجلس گفته این است: «متاسفانه به دلیل این که وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت و درمان سازوکار دقیقی ندارند محصولات مرجوعی آلوده و صادر شده دوباره بین مردم توزیع می‌شود.» (این جملات ، عیناً از خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی نقل می‌شوند.)

...

یکی از نمایندگانی که روزگاری بر کرسی‌های سبز مجلس می‌نشست و سرانجام نیز بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت ، حجه‌الاسلام محمدرضا فاکر - نماینده مشهد - بود. او که خود، با پوست و استخوان ، رنج سرطان را درک کرده بوده ، آخرین جلسه کاری خود با مسوولان را در بیمارستان و در بستر بیماری برگزار کرد و از آنها قول گرفت برای جلوگیری از شیوع سرطان در کشور کاری کنند. اما با درگذشت او ، مسوولان ، مهم‌ترین کاری که کردند ، قرائت فاتحه برای "تازه درگذشته" بود!

اینک سه سال بعد از آن جلسه ، کار به جایی رسیده که رحیم صفوی ، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز تصریح می‌کند: در کشور ما اخیرا مرض‌های صعب العلاج مانند سرطان زیاد شده است و این افزایش بیماری‌های صعب العلاج عجیب و قابل تحقیق است.

اکنون که به نظر نمی‌رسد عزمی جدی برای مقابله با عوامل سرطان‌زا در کشور وجود داشته باشد ، این ، وظیفه ناگزیر هر کدام از ماست که بکوشیم با افزایش آگاهی‌های خود درباره سرطان ، به طور فردی ، از خود و خانواده و اطرافیان مان در برابر این موج مرگبار مراقبت کنیم و در این میان ، رسانه‌ها ، وظیفه انسانی مهمی بر دوش دارند و باید بدانند که این مسائل ، بسیار مهم تر از موضوعاتی است که آنها را درگیر خود ساخته است.