میانگین کشته‌های تصادفات بعد از سر صحنه در دنیا15درصد و در ایران49درصد

میانگین کشته‌های تصادفات بعد از سر صحنه در دنیا15درصد و در ایران49درصد

 

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به آغاز اجرای طرح امداد نوروزی، عنوان کرد: بناست نیم میلیون نفر از راهداران، امدادگران و اورژانس برای پوشش نوروزی ساماندهی شوند.
 
به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار دکتر اسکندر مومنی در کنگره و جشنواره ملی فوریت‌های پزشکی، افزود: در ابتدای دهه 80 با رشد فزاینده تقاضای سفر و دارندگان گواهینامه روبرو شدیم.
 
وی با بیان اینکه به همین خاطر ضرورت کنترل حوادث جاده‌ای بیش از پیش احساس شد و می‌طلبید که تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این امر مشارکت کنند، گفت: مسلما موضوع ترافیک یک بخشی و تک مولفه‌ای نیست و اگر بنا باشد ساماندهی در حوزه ایمنی و انضباط ترافیکی اتفاق بیفتد، بایستی همه نهادهای مرتبط با یکدیگر و به صورت هماهنگ اقدام کنند.
 
رییس پلیس راهور ناجا در ادامه به 10 مولفه اصلی و موثر در ایجاد انضباط و ایمنی ترافیکی اشاره کرد و افزود: قانون روزآمد و موثر، اجرای موثر و فراگیر قانون، ایمنی وسایل حمل و نقل، توسعه و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، سرعت در امداد و نجات و درمان، خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، صنعت بیمه، ارتقای فرهنگ ترافیک در جامعه و مدیریت تقاضای سفر از جمله این مولفه‌ها هستند.
 
مومنی تاکید کرد: هر چند امکان خطای انسان در رانندگی را نمی‌توان به صفر رساند، اما باید تلاش کرد تا میزان صدمات در حوادث ترافیکی کاهش یابد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از حوادث در ابتدای دهه 80 حدود 20 هزار نفر بود که در آن زمان چهار میلیون خودرو در کشور داشتیم، گفت: این آمار در سال 1385 به حدود 28 هزار کشته رسید، اما در سال 90 به آمار حدود 20 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی رسیدیم. این در حالیست که در سال 90، 16 میلیون خودرو در کشور داشتیم.
 
رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: اگر بنا بود همان روندی که در ابتدای دهه 80 طی می‌شد را پیش بگیریم، اکنون باید شاهد بیش از 50 هزار کشته ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی می‌بودیم که این مهم میسر نشد، مگر با تلاش جمعی.
 
مومنی ضمن تاکید بر بسیج تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش تلفات جاده‌ای، اظهار کرد: در همین راستا مولفه‌های موثر و اصلی در برقراری انضباط و ایمنی ترافیک بایستی به صورت همگون و متوازن توسعه یابند.
 
وی در ادامه به آخرین آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شد، اشاره کرد و گفت: بر این اساس بیش از 49 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در حین امداد، انتقال و درمان در بیمارستان اتفاق افتاده است و 50 درصد مصدومان حوادث ترافیکی نیز سر صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند.
 
رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: بر اساس میانگین جهانی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بعد از سر صحنه، 15 تا 20 درصد است که بایستی برای کاهش آن تلاش کرد.
 
مومنی با بیان اینکه در حال حاضر 2053 کیلومتر آزادراه، 11 هزار و 600 کیلومتر بزرگراه، 2200 کیلومتر راه اصلی، 126 هزار کیلومتر راه روستایی و 43 هزار کیلومتر راه فرعی در کشور داریم، به سرعت توسعه راه‌های کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت راه‌ها نشان می‌دهد که بیش از 54 درصد راه‌های کشور فرعی هستند. با این وجود حضور پلیس و دستگاه‌های امدادی در راه‌های روستایی به نسبت کمتر است و بایستی بتوانیم با توسعه امداد و نجات به ویژه امداد هوایی ضمن مورد توجه قرار دادن وضعیت جغرافیایی مناطق مختلف کشور، میزان تلفات و مرگ و میر ناشی از تصادفات را در راه‌های فرعی و روستایی کاهش دهیم.
 
وی اظهار کرد: در ایام نوروز مردم حداقل یک بار به سفر می‌روند و حجم سفرهای برون شهری در این ایام افزایش قابل توجهی می‌یابد.
 
رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: بناست نیم میلیون نفر از راهداران، امدادگران و اورژانس برای پوشش نوروزی ساماندهی شوند. امید است با بکارگیری ظرفیت‌های موجود بتوانیم شاهد کاهش تلفات در سال جاری باشیم.