اظهارات «سعید مرتضوی» پس از سومین جلسه دادگاه کهریزک

اظهارات «سعید مرتضوی» پس از سومین جلسه دادگاه کهریزک

 

سعید مرتضوی تاکید کرد که او و دیگر قضات تعلیق شده در رابطه با پرونده کهریزک از ماموران متخلف در بازداشتگاه کهریزک شاکی هستند.
 
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید مرتضوی پس از خروج از سومین جلسه غیرعلنی دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران ضمن گلایه از صداوسیما به خاطر پخش ناقص بخشی از دفاعیاتش در جلسه قبلی، گفت: من در ایام اغتشاشات هفته به هفته به منزل نمی‌رفتم و شبانه‌روز در دادسرا مشغول کار بودم.
وی در رابطه با جزییات سومین جلسه دادگاه کهریزک، گفت: در این جلسه با توجه به اینکه در جلسه قبلی نسبت به دو مورد اتهامی اول دفاعیاتی را مطرح کرده بودم، دادگاه از من در رابطه با اتهام معاونت در قتل توضیح خواست که من هم به طور مبسوط دفاعیات خود را مطرح کردم.
 
مرتضوی افزود: دادگاه هم‌چنین از شکات توضیحاتی خواست و شکات نیز درخواست کردند که شهودی به دادگاه احضار شود و من هم در لایحه‌ام عنوان کردم که مامورینی که می‌توانند به عنوان گواه در پرونده حاضر باشند به دستور دادگاه برای ادای شهادت به دادگاه بیایند.
 
وی تصریح کرد: کوچک‌ترین اتهامی در رابطه با کهریزک متوجه قضات نیست. قضات مسئول رسیدگی به پرونده هستند و اگر به طور مثال قاضی تامین یا قرار نامناسبی صادر کند و در مجموع در رابطه با رسیدگی به پرونده می‌توانند مورد بازخواست قرار گیرند، وگرنه اینکه ماموری در 80 کیلومتر آن طرف‌تر از تهران مرتکب تخلفی شده باشد و قضاتی که روح‌شان از این موضوعات خبر نداشته، نمی‌توانند به این مسائل پاسخگو باشند.
مرتضوی گفت: بازداشتگاه کهریزک در آن زمان یک بازداشتگاه رسمی و قانونی بود و این ادعا درست نیست که این بازداشتگاه مربوط به اراذل و اوباش بوده است زیرا اصلا در قانون تعریفی از اراذل و اوباش نداریم لذا اینها فقط شعار و مطالب ژورنالیستی هستند.
دادستان سابق تهران با بیان اینکه در این جلسه دفاعیات کامل خود را در 20 بند و در 43 صفحه به دادگاه ارائه کردم، گفت: رییس دادگاه نیز به من اجازه دادند تا نسخه‌ای از لایحه را به شکات بدهم تا آنها هم موارد ذکر شده در لایحه را بررسی کنند.
وی گفت: من صادقانه به دادگاه گفتم که خودم هم از افرادی که در بازداشتگاه کهریزک خودسرانه عمل کرده‌اند شاکی هستم زیرا آنها به واسطه اقدامات خودسرانه این خسارت را به بار آورده‌اند و قضاتی که در این پرونده تعلیق شده‌ و زندگی‌شان دستخوش خطر شده است بعد از خانواده‌های کشته شدگان کهریزک مهمترین زیان‌دیدگان هستند.
 
مرتضوی هم‌چنین گفت که دادگاه زمانی برای چهارمین جلسه رسیدگی تعیین نکرده است.
 
به گزارش ایسنا، مرتضوی در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفت: من اول لازم می‌دانم گله‌ای را از شما و همکاران عزیزتان داشته باشم که اخبار 20:30 از حجم بالای مطالبی که من دیروز گفتم، فقط در رابطه با «دو روز مرخصی» آن هم مطلبی ناقص را مطرح کرد که شایسته نبود این‌طور یک‌سویه عمل کند.
 
وی افزود: من آن دو روز را که در بیستم و بیست‌ویکم تیرماه در مرخصی بودم، به لحاظ دفاع از رساله‌ام بود و سوال آقای روح‌الامینی مبنی بر اینکه چرا شما در آن موقع حساس به مرخصی رفتید را هم به طور مشروح در دادگاه پاسخ دادم.
دادستان سابق تهران ادامه داد: در سال قبل از آن یعنی در بهمن 1387 نوبت دفاع از پایان‌نامه‌ام بود. به لحاظ ماموریت مهمی که به خارج از کشور داشتم و آن هم پیگیری امور مربوط به نیابت‌هایی که علیه منافقین صادر کرده بودم، ماموریتی از طرف قوه قضاییه پیدا کردم تا با تعدادی از مقامات عالیرتبه کشور به خارج بروم، بنابراین جلسه دفاع من در آن زمان به خاطر ماموریت‌ نظام لغو شد.
وی افزود: نوبت دیگری که دانشگاه تعیین می‌کرد، قابل تجدیدنظر نبود و من خودم پیشنهاد کردم آن را در زمانی تعیین کنم که انتخابات تمام شده باشد. حتی موضوع 18 تیر هم که پیش‌بینی می‌کردیم بحثی داشته باشد تمام شده باشد لذا روز بیست‌ویکم تیر تعیین شد.
مرتضوی گفت: رساله من مربوط به موادمخدر و روانگردان در پرتو موازین بین‌المللی است که بلافاصله بعد از آن که دفاع کردم تبدیل به کتاب شد و در آن تاکید شده بود که باید نواقص قانونی در این رابطه رفع شود. لذا این دو روز هم که مرخصی بودم مربوط به مسوولیت رسالت دادستانی‌ام بود و شما شاهد بودید که من شش ماه قبل از آن اصلا مرخصی نرفته بودم. یعنی اگر سوابق قوه قضاییه قبل از 18 تیر را بررسی کنید، می‌بینید که من از شش ماه قبل اصلا مرخصی نرفته بودم و این در حالی بود که شبانه روزم را وقف تامین امنیت کشور و تهران کردم. لذا به نظر می‌رسد این دو روز مرخصی چیزی نبوده که 20:30 آن را بزرگ کند و آن را به عنوان یک نقطه ضعف تلقی کند. ضمن اینکه دادسرا حدود 50 معاون دارد و برای من جانشین وجود داشت.
وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای روح‌الامینی تاکید دارد که شما باید مسوولیت خود را بپذیرید، گفت: موضوعی که آقای روح‌الامینی مطرح کرد، این بود که از ما می‌خواستند که ما مسوولیت بپذیریم و پشیمان و نادم باشیم. من هم در جلسه امروز دادگاه مطالبی را به طور مشروح تحلیل کردم که اصلا پیگیری آقای روح‌الامینی بعد از این حادثه بوده است و توضیح دادم که قبل از اینکه این حادثه ناگوار پیش بیاید ایشان هیچ پیگیری در رابطه با فرزندشان نداشتند.
وی گفت: حتی من در دادگاه اشاره کردم که جناب آقای ضرغامی که دوست و برادر ارجمند من هستند در طول این اغتشاشات مرتبا لیست‌هایی به من می‌دادند که خانواده‌هایی به ایشان مراجعه کرده و اعلام کردند که متنبه شده‌اند و تضمین داده‌اند در اغتشاشات بعدی شرکت نکنند و من هم آنها را آزاد می‌کردم.
 
این قاضی متهم در پرونده کهریزک گفت: زمانی که این حادثه رخ داده بود، آقای ضرغامی در رابطه با پیگیری همین مطلب آقای روح‌الامینی با من تماس گرفتند و ایشان بسیار اظهار تاسف کردند که آقای روح‌الامینی که دوست و رفیق قدیمی آقای ضرغامی بودند، تا آن زمان مطرح نکرده بودند که پسرشان بازداشت شده و الان نیست.
وی ادامه داد: بنابراین سوال من از آقای روح‌الامینی این است که شما می‌گویید که ما باید مسوولیت بپذیریم آیا شما مسوولیت پدری و مواظبت از فرزندتان را می‌پذیرید؟
مرتضوی افزود: شما شاهد بودید جناب آقای محسنی‌اژه‌ای به عنوان وزیر اطلاعات در آن زمان بارها در صداوسیما در مقابل رسانه‌ها حاضر شدند و به خانواده‌ها تاکید کردند که نگذارید فرزندانتان در اغتشاشات حاضر شوند. این اغتشاشات با فراخوان ضد انقلاب است و اگر فرزندان شما بیایند، ما شدیدا با آنها برخورد می‌کنیم.
وی گفت: سوال من از آقای روح‌الامینی این بود که شما چه اقدامی برای جلوگیری از حضور فرزندتان در اغتشاشات داشتید؟ از زمانی که فرزندتان بازداشت شد تا زمانی که نیروی انتظامی به شما تلفن کرد که به پلیس امنیت بیایید و توضیح دهید و از آن یک هفته گذشت، در آن یک هفته شما چه کار می‌کردید؟ حتی یک تلفن به نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوست خودتان که ارتباط نزدیکی با ما داشت نداشتید.
دادستان سابق تهران تصریح کرد: بنابراین پیگیری‌های آقای روح‌الامینی مربوط به زمانی است که این حادثه رخ داده است و به هر جهت من توضیحات خود را در این رابطه به دادگاه ارائه کردم.