ناوی پیلای تعطیلی زندان گوانتانامو را خواستار شد

ناوی پیلای تعطیلی زندان گوانتانامو را خواستار شد

 

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا خواست تا هر چه فوری زندان گوانتانامو را تعطیل کند و تاکید کرد که حبس افراد در این زندان بدون تفهیم اتهام و محاکمه خلاف قوانین بین‌المللی است.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ابراز تاسف کرد که دولت آمریکا علیرغم وعده‌های مکررش بر تعطیلی زندان گوانتانامو در کوبا، تاکنون در اجرای این وعده‌هایش موفق نبوده است.
 
براساس آمارهای دفتر خانم ناوی پیلای حدود نیمی از 166 زندانی این مرکز قرار است به وطن خود و یا کشور سوم منتقل شوند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند، اما همه آنها همچنان در این زندان محبوس هستند و وضعیت باقی زندانیان نیز مشخص نیست.
 
پیلای در ادامه گفت: برخی از این زندانیان بیش از یک دهه است که در این مرکز در بند هستند و این نگرانی‌ها در مورد وضعیت این زندانیان و اجرای حقوق بین‌الملل را افزایش می‌دهد.
 
وی اظهار کرد: فعالیت زندان گوانتانامو در واقع ادعای کشور آمریکا را که می‌گوید از حقوق بشر حمایت می‌کند تعضیف خواهد کرد و جایگاه این کشور را زمانی که در مورد نقض حقوق بشر در دیگر نقاط دنیا صحبت می‌کند زیرسوال خواهد برد.
 
کمیسیونر عالی حقوق بشر همچنین افزود: چهار سال گذشته رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به زودی این زندان را تعطیل خواهد کرد و از حقوق زندانیان آن حمایت خواهد کرد و این امر موجب خرسندی وی شده، اما بعدها این وعده محقق نشد و کاخ سفید روند تصویب این قانون در کنگره را عامل اصلی توقف این طرح دانست.
 
پیلای علاوه بر این ابراز نگرانی کرد که نه تنها این زندان در طول سال‌های اخیر تعطیل نشده، بلکه بدرفتاری و شکنجه‌های نظام‌مند علیه زندانیان ادامه داشته و موجب شده است که زندانیان برای تغییر در شرایط زندگی‌شان دست به اعتصاب غذا بزنند.
 
وی در سخنانش از آمریکا خواست هم به وعده‌های خود و هم به وظایف بین‌المللی‌اش و حقوق بشر عمل کند.
 
براساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، زندانیان گوانتانامو که تفهیم اتهام شده‌اند باید در دادگاه مدنی محاکمه شوند؛ در حالیکه بیش از این آنها از حق مسلم خود مبنی بر محاکمه در دادگاهی عادلانه محروم بوده‌اند.
 
ناوی پیلای یادآور شد: تا زمانی که زندان گوانتانامو به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، مقامات آمریکا باید دست کم حقوق زندانیان آن را تضمین کنند. براساس قوانین حقوق بشر، افرادی که از آزادی محروم می‌شوند باید مورد رفتارهای انسانی قرار گیرند و سرنوشت آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
 
کمیسیونر عالی حقوق بشر در پایان تاکید کرد که دولت آمریکا باید به کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل اجازه دسترسی کامل به گوانتانامو را بدهد تا آنها بتوانند از وضعیت زندانیان تحقیق به عمل آورند.