انتقاد عضو هیات مدیره کانون سردفتران از اجرای طرح ثبت آنی اسناد

یک عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به ایجاد مشکلات ناشی از اجرای طرح ثبت آنی اسناد، این طرح را طرحی غیرمعقول و نپخته عنوان کرد و به انتقاد از آن پرداخت

یک عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به ایجاد مشکلات ناشی از اجرای طرح ثبت آنی اسناد، این طرح را طرحی غیرمعقول و نپخته عنوان کرد و به انتقاد از آن پرداخت.

مسلم آقاصفری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با مشکلات ناشی از اجرای ثبت آنی سند در دفاتر اسناد از 26 شهریور ماه، گفت: از دیروز - 26 شهریور ماه - دفترخانه تحت تصدی اینجانب یک سند هم صادر نکرده است. همکاران ما در سطح کشور نیز مرتب تماس می‌گیرند و گله‌مندی خود را ابراز می‌کنند؛ زیرا یا وی‌.پی.ان قطع است یا بعد از وصل شدن آن بعد از ساعت‌ها انتظار اطلاعات قبلی پاک می‌شود.

وی درباره دلایل بروز این مشکلات چنین توضیح داد: زیرساخت‌ها برای انجام این کار مهیا نبوده است. اینگونه کارها در همه جای دنیا با تانی و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، اما متاسفانه در اینجا دوستان ثبتی ما خیلی سربازخانه‌ای عمل کردند و گفتند ما این کار را انجام داده‌ایم و شما باید بپذیرید.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت: این تنها ظاهر کار است، در حال حاضر کسانی که توانسته‌اند وارد سیستم شوند یک فرم ظاهری از اسناد را به دست آورده‌اند. چیزی که در اینجا به عنوان فرم اسناد تهیه شده است مطلقا چیزی نیست که 1400 سال فقه ما درباره معاملات روی آن بحث کرده است.

آقاصفری ادامه داد: در حقوق مدنی ما حدود 100 سال درباره ابراز اراده متعاملین هزاران مطالب عنوان شده است، ولی الان یک فرم به صورت جدول تهیه شده است که در آن الفاظ و واژگان مقطع وجود دارد که حتی متخصصین هم نمی‌توانند ارتباط معقول و منطقی بین این کلمات پیدا کنند، چه رسد به اشخاص غیر.

وی با بیان اینکه در مسائل حقوقی و در سند هر حرف می‌تواند بار حقوقی و معنایی خود را داشته باشد، گفت: در مورد بحث عدم عزل وکیل توسط موکل اختلاف نظر بسیاری در حقوق مدنی وجود دارد و با یک جدول و درج اینکه موکل حق عزل وکیل را دارد یا ندارد، مسائل حقوقی مردم حل نخواهد شد. بلکه باعث ایجاد اختلاف و دعوا می‌شود؛ لذا من از اینکه چنین طرح غیرمعقولی باید به این سرعت اجرا شود متاسف هستم.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: دفاتر اسناد رسمی از سال 67 شروع به مکانیزه کردن روند تنظیم اسناد کردند. ما ظرف این 24 سال اغلب مشکلات و موانع را رصد و آنها را حل و فصل کردیم. تنها مشکلی که وجود داشت ایجاد ارتباط تبادل اطلاعات به طور مستقیم با سازمان‌ها بود که در این زمینه هم کانون سردفتران با سازمان ثبت احوال در ارتباط بود و بسیاری از مشکلات بررسی شد و تا حد تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه پیش رفتیم.

وی گفت: با وزارت دارایی و شهرداری‌ هم این گفت‌وگو‌ها انجام شد، ولی آنجایی که کار به سازمان ثبت رسید کار متوقف شد.

آقاصفری اظهار کرد: همان سیستم سابق با کمترین هزینه و آسیب امکان تبادل اطلاعات بین دفاتر اسناد و سازمان ثبت و یا هر سازمان دیگری که نیازمند اطلاعات دفاتر اسناد رسمی بود را داشت و معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که آن همه هزینه و نیروی انسانی را که صرف شده نادیده گرفتند و طرحی ایجاد شده است که امروز به هیچ دردی نمی‌خورد بلکه صرفا دعاوی را اضافه خواهد کرد و مفاهیم حقوقی عقد را به طور کلی زیر سوال می‌برد و مشکلات عدیده‌ای هم ایجاد می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران درباره آمار اسناد ثبت شده از روز گذشته گفت: ساعت 11 صبح روز گذشته آقای صدرنوری اعلام کرده است که 6 هزار و 100 دفترخانه توانسته‌اند 116 سند تنظیم کنند. آقای انجم‌شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز ساعت 5 بعدازظهر گفت که در سطح کشور 2 هزار و 800 سند تنظیم شده است.

وی افزود: با توجه به این آمار به طور میانگین هر دفترخانه یک سوم یک سند را تنظیم کرده است. نیاز مملکت در طول روز ثبت 45 هزار سند است و اگر 2 هزار و 800 سند هم تنظیم شده باشد این رقم 6 درصد اسناد مورد نیاز کشور است.