احمدی ورود مجلس به بحث ازدواج با فرزندخوانده مفسده‌انگیز است

احمدی ورود مجلس به بحث ازدواج با فرزندخوانده مفسده‌انگیز است

 

 

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ازدواج با فرزندخوانده از لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما مساله‌ای وجود دارد و آن این است که اصولا در فرزندخواندگی تفاوت سنی نامناسبی بین سرپرست و فرزندخوانده وجود دارد.

وی ادامه داد: از قبل از مکلف شدن فرزندخوانده تا زمانی که او به سن تکلیف می‌رسد دو قدم راه است. یعنی مثلا فرزند خوانده امروز 8 سال و 11 ماه و 29 روز سن دارد و کسی که او را به فرزندخواندگی قبول کرده به دلیل صغیر بودن فرزندخوانده با او محرم است و از فردای آن روز که 9 ساله می‌شود و به بلوغ شرعی می‌رسد، سرپرست به او نامحرم می‌شود.

این وکیل دادگستری گفت: چطور می‌شود فرزند تا یک روزی محرم و از یک روز به بعد نامحرم باشد و بشود با او ازدواج کرد؟ دادگاه چه مخالفتی می‌تواند با ازادواج سرپرست با فرزندخوانده کند؟

وی تصریح کرد: باید بین حرام و ممنوعیت تفاوتی قائل شویم. حلال و حرام دست ما نیست، بلکه دست شارع است و نمی‌شود حلال پیامبر را حرام و حرام او را حلال کرد. پس بحث حلال و حرام را باید کنار گذاشت و درباره ممنوعیت صحبت کنیم.

احمدی ادامه داد: ممنوعیت یک تاسیس حقوقی است که جزء قوانین موضوعه است و قانونگذار می‌تواند یک کار را ممنوع کند. پس به لحاظ اینکه یک ارتباط عاطفی در رابطه فرزندخواندگی ایجاد می‌شود می‌توان ازدواج را ممنوع کرد، اما حرام دانستن آن دست قانونگذار نیست.

وی گفت: این مساله جای تعجب دارد و باید پرسید آیا نمایندگان مجلس مساله دیگری نداشته‌اند که بیایند به این مساله دامن بزنند و باعث وهن اسلام شوند و مسلمانان را بدنام کنند.

این حقوقدان ادامه داد: اصلا نیاز نبود که به این موضوع پرداخته شود؛ زیرا پرداختن به این موضوع باعث بی‌احترامی به کشور و موجب وهن دین و ایجاد حرف و حدیث‌های گوناگون است.

وی اظهار کرد: این چه تاسیسی است که ما به سرپرست بگوییم تو می‌توانی با فرزندخوانده ازدواج کنی؟ خود این مساله راه را باز می‌کند.

این وکیل دادگستری افزود: به نظر من ورود مجلس به این موضوع و اینکه سرپرست می‌تواند با فرزندخوانده ازدواج کند یا نه مفسده‌انگیز است و اصلا این فکر، فکر باطلی است.

وی درباره راهکارهای موجود برای حل این موضوع گفت: در حال حاضر یک راه حل باقی مانده است و آن اینکه نمایندگان مجلس یا هیات دولت به صورت طرح یا لایحه، حذف این ماده را بخواهند؛ زیرا سکوت قانون درباره این مساله خیلی بهتر از بیان آن است.

احمدی تصریح کرد: همچنین می‌توان با مصوبه‌ای دیگر مقرر داشت که ازدواج با فرزندخوانده ممنوع است و صحبتی از اجازه دادگاه هم نشود.