وکلای گوانتانامو خواستار افشای شکنجه‌های سیا شدند

وکلای گوانتانامو خواستار افشای شکنجه‌های سیا شدند

 

sun1-1.jpg

وکلای پنج تن از مردانی که در حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی دست دارند، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا جزئیات مربوط به برنامه‌های اعتراف‌گیری سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) را افشا کند چرا که شواهدی از وجود شکنجه همچنان مخفی مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، وکلای این پنج زندانی گوانتانامو در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا برنامه‌های سازمان سیا را در باره شکنجه و نوع اعتراف‌گیری از زندانیان گوانتانامو علنی کند چرا که برنامه اعتراف‌گیری سیا در حقیقت برای مخفی نگه داشتن شواهد مربوط به شکنجه و جلوگیری از حضور زندانیان برای داشتن یک دادگاه، عادلانه بوده است.

برنامه سیا در اعتراف‌گیری، بازداشت و انتقال مظنونان حملات تروریستی به صورت غیرقانونی به زندان‌های مخفی توسط جورج بوش پسر، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و در پی حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی مطرح و اجرا شد.

این وکلا در ادامه درخواست اعلام کردند: کاملا واضح است که محرمانه بودن این برنامه شواهد و حقیقت را سرکوب می‌کند و از هرگونه عدالت حقیقی جلوگیری به عمل می‌آورد.

تحت این برنامه افرادی که به داشتن ارتباط با القاعده مظنون بودند، ربوده شده و به زندان‌هایی در کشورهای دیگر منتقل می‌شدند و در آنجا تحت شرایط بازجویی بسیار خشن چون قرار گرفتن در دمای بسیار بالا یا پایین، غرق مصنوعی و بی‌خوابی اجباری آنها را مجبور می‌کردند، تا اعتراف کنند.

البته اوباما پس از انتخاب در سمت ریاست جمهوری در سال 2009 میلادی بلافاصله استفاده از این روش‌های اعتراف‌گیری را منع کرد و ‌آنها "شکنجه" خواند.

مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که اطلاعات درباره این برنامه محرمانه است و ارائه داده‌های محرمانه این برنامه به عنوان مدارک و شواهد در جلسات دادگاهی می‌تواند به امنیت ملی لطمه بزند.