بهترین ساعت برای تماشای تلویزیون

بهترین ساعت برای تماشای تلویزیون

 
بهترین ساعت تماشای تلویزیون بین ساعت 16 تا 18 است.
به گزارش افکارنیوز، تلویزیون برای نخستین بار در سال 1937 در انگلستان و آلمان به دو صورت الکتریکی و مکانیکی به بازار آمد و تولید آن در سال های متمادی به سرعت گسترش و توسعه یافت.

کودکان و نوجوانان جزو اصلی ترین مخاطبان رسانه ها هستند و برای سرگرمی و کسب اطلاعات، مرتب به تلویزیون روی می آورند. تلویزیون می توانند همانند رایانه، از نظر تحصیلی نقشی مهم را در دوران آموزش و تحصیل فرزندان ما ایفا کند؛ اما اگر شیوه استفاده از آن کنترل نشود، ممکن است کودکان و نوجوانان ساعت های بسیاری بدون حرکت، مقابل صفحه تلویزیون بنشینند و در نتیجه از فعالیت های سودمند دیگر محروم شوند. افزون بر این که در معرض خطر تماشای برنامه هایی قرار گیرند که برای سن و مراحل رشدشان زیانبار است.

علاوه بر کارکردهای مثبت تلویزیون از جمله پر کردن اوقات فراغت، اجتماعی سازی افراد و آموزش، در این مقابله به کارکردها و تاثیرات منفی تلویزیون می پردازیم که در این میان می توان به خطرات جسمی و مشکلات روحی ناشی از تماشای بیش از حد تلویزیون اشاره کرد. در ضمن مشکلات جسمی و روحی از مهمترین و اصلی ترین علل افت تحصیلی به شمار می آید.

الف ـ مشکلاتی جسمانی

از جمله مهمترین عوارض جسمانی تماشای بیش از حد تلویزیون می توان به چاقی و کم تحرکی، کاهش نمره چشم و حساسیت به نور اشاره کرد. همچنین از آنجا که دانش آموزان در تعطیلات، بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند، پس از پایان تعطیلات نیز کمتر به سراغ انجام تکالیف می روند و از نظر درسی افت چشمگیری دارند. علاوه بر این عادت به تماشای تلویزیون تا پاسی از شب سبب می شود دانش آموز، پس از تعطیلات همچنان همین روند را ادامه دهد و روز بعد کسل و بی حوصله بر سر کلاس درس حاضر شود و به این شکل طولی نمی کشد که افت تحصیلی پیدا می کند.
بنابراین توصیه می شود ساعات تماشای تلویزیون را در طول روز کاهش دهید و به فکر سلامت جسمی و روانی خود و خانواده تان باشید.

ب ـ مشکلات روحی و روانی

یکی دیگر از عوارض رسانه، مشکلات روحی و روانی از قبیل اضطراب، افسردگی، بدخوابی، اختلال در تمرکز، بروز رفتارهای تهاجمی، کمبود مهارت های ارتباطی و فعالیت ها و بازی های گروهی، از بین رفتن قدرت خلاقیت و رواج رفتارهای خشونت آمیز است که رفع این عوامل، کمک شایانی به بهبود افت تحصیلی دانش اموزان می کند. کودکانی که در اتاق شان تلویزیون یا رایانه دارند، تکالیف مدرسه خود را درست و کامل انجام نمی دهند، زیرا بیشتر وقت خود را صرف دیدن برنامه های تلویزیون یا بازی های رایانه ای می کنند و در نتیجه دچار افت تحصیلی می شوند.

برنامه های سرگرم کننده، اجازه و قدرت تفکر را از فرد می گیرد و به مرور زمان قدرت خلاقیت آنها را از بین می برد؛ بنابراین توصیه می شود کودکان و نوجوانان بیشتر از دو ساعت به تماشای تلویزیون نپردازند. اگر در دوران تحصیل برنامه ریزی مشخصی برای استفاده از تلویزیون از طریق خانواده و مدرسه وجود نداشته باشد، بی شک دانش آموز با افت تحصیلی چشمگیری دست به گریبان می شود.

حتی پژوهش های دیگری که روی نوزادان انجام شده است، نشان می دهد نوزادانی که ساعات طولانی در مقابل تلویزیون قرار می گیرند، با اختلال کم دقتی، بی خوابی، مشکلات اضافه وزن و به ویژه تاخیر در توسعه زبان مواجه می شوند. فیلیپ نیومن و باربارا نیومن با متاآنالیز و مطالعه روی دانش آموزان طی 23 پژوهش دریافتند که به طور کلی پسرفت تحصیلی دانش آموزان بر اثر تماشای تلویزیون به دلایل زیر است:

1. تماشای بیش از حد تلویزیون به ویژه در سال های اولیه مدرسه، موجب تضعیف مهارت های خواندن می شود.

2. چنانچه برنامه های تلویزیونی تمام اوقات روزانه کودک را پر کند، ممکن است انگیزه او را برای کشف مجهولات تضعیف سازد و اندیشه و تفکر منفعلانه و غیر اخلاقی را در او به وجود آورد.

3. تماشای تلویزیون به مدت 10 تا 15 ساعت در هفته، بر پیشرفت تحصیلی کودکان اثر مثبت دارد؛ اما بیش از این میزان، اثرات منفی به بار می آورد.

4. تلویزیون برای افراد دارای بهره هوشی بالا در مقایسه با افراد دارای بهره هوشی پایین تر یا متوسط، تاثیرات منفی بیشتری دارد.

5. افرادی که در سنین پایین و به طور زودرس مهارت خواندن به دست می آورند، در بزرگسالی کمتر تلویزیون تماشا می کنند.

6. تلویزیون بیشتر دیده می شود؛ در حالی که کتاب فهمیده می شود.

7. بررسی رفتار کودکان هنگام تماشای تلویزیون نشان داده است که اغلب مشاهده بیش از اندازه برنامه های آن، نمایانگر ناکامی روابط نامناسب انسانی است.

8. برای تشویق افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی، می توان از رسانه تلویزیون بهره برد.

9. پدران و مادران می توانند با آگاهی از فیلم ها و برنامه های تلویزیون که آثار اولیه آن در قالب کتاب موجود است، فرزندان خود را به خواندن آن اثر تشویق کنند و نمایش تلویزیون را محرک و انگیزه مطالعه سازند. پس بهتر است همراه با کودکان تلویزیون تماشا کنید و درباره داستان ها و اطلاعات نمایش داده شده، به گفتگو بپردازید.

در پایان متذکر می شویم که بهترین ساعت تماشای تلویزیون بین ساعت 16 تا 18 است.

راز/ شماره 35/ نیمه اول آبان ماه 92/ فائزه اعتمادی/ صفحه 96