میزان شکایات مربوط به قصور پزشکی در دادسراها افزایش یافته است

میزان شکایات مربوط به قصور پزشکی در دادسراها افزایش یافته است

 

1-78.jpg

مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیشترین شکایاتی که از کادر پزشکی می‌شود مربوط به جراحی‌های زیبایی، زنان، ارتوپدی و دندانپزشکی است.

کامران سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تعریف قصور پزشکی اظهار کرد: پزشکی که وظیفه تشخیص عارضه بیماران را بر عهده دارد، اگر در انجام وظایف علمی و قانونی خود کوتاهی و تخطی کند و این موضوع منجر به ایجاد عارضه و آسیبی در بیماران شود، مرتکب قصور پزشکی شده است.

وی با بیان این که پرونده‌های بی‌شماری در زمینه قصور مسئولان فنی و تجهیزات بیمارستانی به پزشکی قانونی ارجاع شده است، ادامه داد: متاسفانه در بعضی از مواقع مسئولان بیمارستانی در تهیه تجهیزات دارویی نسبت به بیماران کوتاهی می‌کنند. در این زمان بیماران می‌توانند شکایت خود را در دادگستری مطرح کرده و دادگستری هم موضوع را به سازمان‌های مربوطه اعم از پزشکی قانونی و نظام پزشکی ارجاع دهد.

سلطانی با بیان این که در 10 سال اخیر میزان شکایات در مورد قصور پزشکان در دادسراها و محاکم افزایش یافته است، اظهار کرد: پرونده‌های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی نیز در این زمینه هر سال افزایش می‌یابد.

وی با برشمردن علل افزایش شکایات مربوط به قصور پزشکی گفت: یکی از دلایل آن مسایل رفتاری پزشکان و افراد ارایه‌کننده خدمات در کادر درمانی است که باعث سوءتفاهماتی برای بیمار و اطرافیانش شده و در نهایت منجر به شکایت می‌شود. گرچه این موضوع به عنوان قصور پزشکی مطرح می‌شود ولی در بررسی موضوع متوجه شدیم که موضوع بیشتر رفتاری بوده است.

سلطانی افزود: موضوعات مالی مربوط به درمان بیماران و کمبود تجهیزات درمانی در بیمارستان‌های دولتی از جمله عوامل دیگری است که منجر به طرح شکایت در زمینه قصور پزشکی می‌شود.