دانستنی های ابتدایی در مواجهه با ماموران

دانستنی های ابتدایی در مواجهه با ماموران

 

صاحب مکان می‌تواند قبل از ورود ماموران علاوه بر مطالبه حکم ورود، کارت شناسایی ماموران را نیز مطالبه کند.
 
 
اتیکت حاوی نام و نام خانوادگی ماموران پلیس اعم از انتظامی و راهنمایی و رانندگی فلسفه‌ای جز شناسایی ماموران ندارد. بالطبع یکی از رفتارهای اصولی در جهت هدایت و دلالت مامور پلیس در مسیر رعایت قانون و اَدای صحیح وظیفه محوّله، یادداشت کردن نام و نام خانوادگی اوست. یعنی با تحقیق در نام و نشان وی و نگاشتن آن، او را متوجه این موضوع خواهید کرد که در صورت تخطّی از وظایف و یا تعدّی از اختیارات قانونی، برای عارض شدن به دادسرای نظامی قیام خواهید کرد.
در صورت مخدوش بودن اتیکت ماموران انتظامی، این حق قانونی شماست که از وی کارت شناسایی ماموررا مطالبه کنید و تا زمانی که کارت شناسایی خود را تسلیم نکرده است، می توانید با تماس با شماره 197 به عنوان تلفن شکایات نیروی انتظامی و گزارش موضوع و اعزام دژبان و یا بازرس رسیدگی‌کننده به تخلفات به محل از مبادرت به هر گونه همکاری با مامور مستنکف خودداری کنید. در این صورت با گزارش موضوع، بلافاصله دژبان نیروی انتظامی به محل اعزام و به موضوع عدم اظهار هویت از سوی مامور رسیدگی خواهد شد.
بار دیگر موکداً عرض می‌شود که عدم همکاری با مامور انتظامی و یا راهور فاقد اتیکت و یا کارت شناسایی یا در صورت مخدوش بودن یا دست نویس بودن، تمرّد محسوب نمی‌شود.
در خصوص ماموران راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشید که علاوه بر نام و نام خانوادگی، به محل استقرار و روز و ساعت مواجهه تان با آن مامور محتاج هستید. لذا ضمن درج نام و نام خانوادگی مامور خاطی، روز، زمان دقیق (ساعت و دقیقه) و از همه مهم‌تر محل ماموریت وی ( مثلاً میدان تجریش یا خیابان ظفر) را نیز یادداشت کنید، زیرا بر اساس آن مامور خاطی راحت‌تر شناسایی می‌شود.
البته در صورت رویت تخلف ماموری، بهتر است بلافاصله با شماره 197 تماس گرفته، گزارش کرده و در محل بمانید تا دژبان و یا بازرس انتظامی به محل وقوع تخلف برسد. توجه داشته باشید که ماموران انتظامی حق ترک محل ماموریت خود را ندارند. در خصوص تخلفات راهنمایی و رانندگی، به یاد داشته باشید که در صورت ارتکاب تخلف با خودروی شخصی تان، لزومی بر پیاده شدن از خودرو نبوده و مطابق آیین ماموریت انتظامی، این پلیس راهنمایی یا انتظامی است که باید به سمت شما بیاید برای چک کردن مدارک شما و رسیدگی به تخلفات شما.
توجه داشته باشید که هر گونه بی احترامی کلامی یا عملی از سوی ماموران حین اعمال قانون، فی نفسه تخلف بوده و چنانچه با شماره 197 تماس گرفته و گزارش کنید، حتی در صورت ترک محل موضوع قطعا رسیدگی شده و نتیجه به تماس گیرنده گزارش می‌شود. علاوه بر شماره تماس تلفنی سامانه پیامکی 3000197 هم به صورت نوشتاری و پیامکی آماده دریافت شکایات است.
نکته دیگر اینکه گزارش موارد تخلف ماموران لزوماً قرار نیست که مربوط و مبتلا به خود گزارش دهنده باشد و چنانچه شاهد و ناظر تخلفات ماموران در حق سایر شهروندان نیز بودید، می‌توانید گزارش کنید.
همچنین ماموران برای ورود به حوزه خصوصی نیازمند حکم قضایی برای ورود هستند. بدیهی است که ماموران برای ورود باید واجد حکم قضایی تاریخ دار (هم تاریخ صدور و هم تاریخ اعتبار مشخص و محدود و نه اعتبار نا محدود) باشند که در متن آن صراحتاً ورود به محل اختصاصی را مورد دستور قرار داده باشد . حکم مذکور نمی‌تواند کلی باشد و باید در مورد یک مکان مشخص صادر شده باشد در غیر این‌صورت صاحب مکان می‌تواند از همکاری با ماموران سرباز زده و از آنها شکایت تحت عنوان ورود به عنف مطرح کند.
صاحب مکان می‌تواند قبل از ورود ماموران علاوه بر مطالبه حکم ورود، کارت شناسایی ماموران را نیز مطالبه کند. در حکم ورود باید نام ماموران صراحتاً قید شده باشد. در صورت عدم ارائه کارت شناسایی صاحب مکان می‌تواند از همکاری با هر فرد استنکاف کننده خود‌داری کند.
ورود یا بازداشت افراد در شب اصولاً غیرمجازاست، مگر به تشخیص صریح مقام قضایی و وجود ضرورت انجام خواهد شد. طبعا از مقام قضایی صادر کننده حکم ورود یا بازداشت شبانه می توان در دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد و وی باید در دادسرا و دادگاه انتظامی ضرورت ورود یا بازداشت شبانه را اثبات کند، در غیر این صورت مستوجب محکومیت خواهد بود.
 
امیر سالار داوودی-وکیل دادگستری